Wednesday , 25 September 2024
Home Politik Pecat, tukar pegawai JAIM tindakan zalim – Pas Melaka
Politik

Pecat, tukar pegawai JAIM tindakan zalim – Pas Melaka

AHMAD BILAL RAHUDIN

MELAKA: Pas mengecam sekeras-kerasnya tindakan tatatertib terhadap empat pegawai Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) susulan penggunaan gambar Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang pada paparan infografik slaid khutbah Jumaat, minggu lalu.

Ketua Penerangan Pas Melaka, Ahmad Bilal Rahudin berkata, tindakan memecat dan menukarkan pegawai terlibat ke bahagian lain disifatkan sebagai zalim dan melampau.

Menurut beliau, alasan pemecatan yang diberikan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Hal Ehwal Agama negeri, Datuk Rahmad Mariman juga tidak masuk akal serta sengaja diperbesarkan.

“Ia menimbulkan persoalan bagaimana dengan hanya menyisipkan gambar boleh menimbulkan keresahan serta rungutan awam di negeri ini? Jelas kenyataan tersebut langsung tidak masuk akal dan sengaja diperbesar-besarkan untuk merasionalkan tindakan keras terhadap empat pegawai JAIM terbabit.

“Kita sedia maklum bahawa isunya adalah berkaitan politik dan tidak sampai menjejaskan keharmonian rakyat. Tindakan memecat dan penukaran jawatan empat pegawai yang dikatakan terlibat dalam kejadian itu jelas sesuatu yang zalim dan melampau,” katanya.

Semalam, Utusan Malaysia melaporkan, kerajaan negeri telah mengambil tindakan tatatertib terhadap empat pegawai JAIM yang terlibat dengan isu penggunaan gambar seorang pemimpin politik pada paparan infografik slaid khutbah Jumaat.

Dalam pada itu, Ahmad Bilal turut mempersoalkan budaya yang mahu ditonjolkan kerajaan negeri dengan menakutkan rakyat terhadap imej ulama, sedangkan artis luar disanjung serta dijadikan ikon.

Katanya, wajah yang dipaparkan pada slaid tersebut adalah Abdul Hadi iaitu seorang tokoh ulama dan negarawan.

“⁠Mengapakah kemunculan gambar beliau menjadi isu yang sangat besar sehingga ada pegawai yang hilang pekerjaan? Adakah ini budaya yang (mahu) dibawa kepada rakyat, artis asing disanjung tetapi para ulama ditakut-takutkan.

“Pas Melaka sangat kesal dengan sikap negatif yang ditunjukkan oleh kerajaan negeri dan menyeru berisan kepimpinan menghormati para ulama agar menjadi contoh yang baik kepada rakyat,” ujarnya. – UTUSAN

Related Articles

Politik

Azmin hanya tanding Ketua Bersatu Bahagian Gombak

MOHAMED AZMIN ALIKUALA LUMPUR: Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Selangor, Datuk...

Politik

Papar gambar pemimpin politik pada slaid khutbah Jumaat: Empat pegawai JAIM diambil tindakan

RAHMAD MARIMANMELAKA: Kerajaan negeri telah mengambil tindakan tatatertib terhadap empat pegawai Jabatan...

Politik

NGO Melaka cadang gelaran Datuk Pengerusi GISBH ditarik

WAN AHMAD AFIQ Noordin (dua dari kiri) bersama Amirul Hakim Mohd. Yusof...

Politik

Rakyat Malaysia di Lubnan digesa segera tinggalkan negara itu – Mohamad Hasan

MOHAMAD HASANPUTRAJAYA: Semua warganegara Malaysia di Lubnan digesa untuk segera meninggalkan negara...