Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Institusi Kewangan Mesti Tingkatkan Kemahiran Atasi Ancaman Yang Muncul – AICB
Ekonomi

Institusi Kewangan Mesti Tingkatkan Kemahiran Atasi Ancaman Yang Muncul – AICB

Institusi Kewangan Mesti Tingkatkan Kemahiran Atasi Ancaman Yang Muncul – AICB

Oleh Karina Imran

KUALA LUMPUR, 23 Ogos(Livevartha) –Profesional kewangan mesti meningkatkan kemahiran dan mengetahui perkembangan terkini dalam jenayah kewangan untukmengatasi ancaman yang muncul memandangkankecerdasan buatan (AI) telah membentuk semula landskap risiko, menurut Asian Institute of Chartered Bankers (AICB).

Institut itu mengambil langkah proaktif dalam memastikan ahlinya mengharungi cabaran yang semakin meningkat dalam pematuhan kewangandengan penekanan yang kuat terhadap Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AML),Pencegahan Pembiayaan Keganasan(CTF) dan Pencegahan Pembiayaan Percambahan (CPF).

Ketua EksekutifnyaEdward Ling berkata sebagai penyedia utama pendidikan kepada ahli perbankan profesional dan pembangunan bakat, AICB berdedikasi untuk meningkatkan standard kecekapan dalam industri perbankan.

“Kami memainkan peranan penting dalam meningkatkan keupayaan tenaga kerja perbankan untuk mengesan dan mencegah penipuan, pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan melalui latihan yang dipertingkatkan dan pembangunan keupayaan.

"Adalah penting untuk melengkapkan profesional kewangan dengan pengetahuan praktikal dan kemahiran masa depan bagi mengekalkan integriti sektor ini dan menyokong pendekatan sifar toleransi terhadap jenayah kewangan," katanya kepada Livevartha di luar Persidangan Antarabangsa mengenai Jenayah Kewangan dan Pembiayaan KeganasanMasterclass 2024.

Salah satu inisiatif AICB ialah untuk melengkapkan ahlinya dengan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan melalui Rangka Kerja Kemahiran Masa Depan untuk sektor kewangan Malaysia yang dilancarkan baru-baru ini.

Institut itujuga turut menganjurkan pelbagai persidangan, sesi teknikal dan pensijilantermasuk program Chartered Banker utamanyayang merangkumi beberapa modul direka khusus bagi menangani AML dan CTF.

Ini termasuk Sijil Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan; Sijil Pematuhan Peraturan; Amalan Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan; Amalan Pematuhan Peraturan; Amalan Risiko Bank; dan Pengurusan Risiko Bank.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...