Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi GG56 Korea Labur US$1 Bilion Di Forest City Bangunkan Bandar Budaya Korea Pertama Di Malaysia
Ekonomi

GG56 Korea Labur US$1 Bilion Di Forest City Bangunkan Bandar Budaya Korea Pertama Di Malaysia

GG56 Korea Labur US Bilion Di Forest City Bangunkan Bandar Budaya Korea Pertama Di Malaysia

ISKANDAR PUTERI, 21 Ogos (Livevartha) –GG56 Korea Ltd, firma pelaburan Koreaakan melabur US$1 bilion (US$1=RM4.37) di Forest City untuk membangunkan Bandar Budaya Korea yang pertama di Malaysia.

Ini berikutan pemeteraian memorandum perjanjian (MoA) dengan Forest City Country, pemaju induk Garden Pacificview Sdn Bhd (CGPV) yang membangunkan projek itumeliputi Studio Produksi K-Content, Daerah Kebudayaan Antarabangsa dan pembangunan kediaman bertaraf dunia.

Pengarah Eksekutif CGPV Datuk Md Othman Yusof berkata MoA itu menandakan satu peristiwa penting dalam pembangunan berterusan di Forest City, mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai hab global untuk inovasi, budaya dan pertumbuhan mampan.

“MoA ini bukan sekadar perjanjian rasmi, ia mencerminkan visi bersama kami untuk Forest City dan kami teruja untuk bekerjasama dengan GG56 Korea bagi merealisasikan projek-projektransformatif ini.

"Kita secara bersama-samaakan membina sebuah bandar yang menjadi bukti kepada inovasi, budaya, dan pembangunan lestari," katanya kepada pemberita selepas majlis menandatangani perjanjian itu di sini, hari ini.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Md Othman bagi pihak CGPV manakala GG56 Korea diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama Kim Young Kundan Chung Dong Wan, Pengerusi CMK Consortium iaituanak syarikat GG56 Korea.

Sementara itu, Kim berkata perjanjian berkenaan akan memberi peluang kepada syarikat dari Korea itu mencipta sesuatu yang luar biasa di Forest City.

“Melalui kerjasama dengan CGPV ini, kami menyasarkan untuk menyumbang kepada pertumbuhan di Forest City dan menjadikannya sebagai destinasi global terkemuka,” katanya.

Forest City adalah sebuah projek perbandaran berwawasan di Johor Bahru. Ia dibangunkan untuk menjadi sebuah bandar pintar, hijau, dan lestari yang mengintegrasikan ruang kediaman, komersialdan industri dengan teknologi dan infrastruktur termaju.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...