Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Malaysia Alu-alukan Sokongan Jepun Percepat Peralihan Tenaga — Rafizi
Ekonomi

Malaysia Alu-alukan Sokongan Jepun Percepat Peralihan Tenaga — Rafizi

Malaysia Alu-alukan Sokongan Jepun Percepat Peralihan Tenaga — Rafizi

JAKARTA, 21 Ogos — Menteri Ekonomi Rafizi Ramli (dua, kiri) hadir Mesyuarat Peringkat Menteri Komuniti Pelepasan Sifar Pelepasan Asia (AZEC) Ke-2, di sini, hari ini

JAKARTA, 21 Ogos(Livevartha) –Malaysia mengalu-alukan sokongan dan kerjasama Jepun dalam mempercepat usaha peralihan tenaga negara kepadapenyahkarbonan dan mencapai sasaran pelepasan gas rumah hijau (GHG) bersih-sifar menjelang 2050, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkataPelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR), yang bertujuan mempercepatperalihan tenaga mendapat inspirasi daripadaMesyuarat Peringkat Menteri Komuniti Pelepasan Sifar Pelepasan Asia (AZEC) yang julung kali diadakan tahun lepas.

“Kami menjangkakan sumbangan AZEC akan memainkan peranan pentingmemacu anjakan ke arah penyelesaian tenagalebih mampan dan rendah karbon yang penting untuk masa depan rantau ini,” katanya pada sidang akhbar bersama selepas Mesyuarat Menteri AZEC Ke-2, di sini, hari ini.

Rafizi berkata, mesyuarat yang baru berakhir itu telah mencapai objektifnya untukmengukuhkanlagi kerjasama erat sedia ada, terutamanya meningkatkan tiga elemen pentingiaitu keselamatan, kemampuan dan kemampanan.

Menurutnya,Malaysia, sebagai negara rakanAZEC, telah menyemak semula sasaran tenaga boleh baharunya, menyasar mencapai70 peratus kapasiti dipasangmenjelang 2050, peningkatan daripada sasaran sebelumnya sebanyak 40 peratus menjelang 2035.

Kerajaan Malaysia juga telah memulakan beberapa langkah utama, termasuk pelaksanaan projek solar secara meluas, penubuhan Energy Exchange Malaysia untuk menggalakkanjualan elektrik hijau rentas sempadan ke negara jiran, projek perdana NETR serta 50 inisiatif utama yang kini berada di landasan yang betul dan mencatatkan kemajuan yang baik.

Rang Undang-Undang Pemerangkapan, Penggunaan dan Penyimpanan Karbon (CCUS) yang dijangka dibentangkanpada akhir tahun ini akan mengawal selia secara menyeluruh semua aspek CCUS.

Manakala Rang Undang-undang Perubahan Iklim yangdijangka dimuktamadkan menjelang Jun 2025, akan memperkenalkan mekanisme kritikal seperti penetapan harga karbon untuk menangani dan mengurangkan kesan perubahan iklim, katanya.

Sementara itu, Rafizi berkata, Malaysia berbesar hati menjadi tuan rumah bersama mesyuarat tahun depan dengan Jepun di Kuala Lumpur selepas mendapat kelulusan pada dasarnya daripada Kabinet baru-baru ini.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...