Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Maxis Dan Rakan Kongsi Sediakan Ketersambungan Bersepadu Di The Light City
Ekonomi

Maxis Dan Rakan Kongsi Sediakan Ketersambungan Bersepadu Di The Light City

Maxis Dan Rakan Kongsi Sediakan Ketersambungan Bersepadu Di The Light City

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow (tengah) bergambar bersama Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Urusan IJM Corporation Berhad Lee Chun Fai (lima, kiri) serta wakil pemain industri terkemuka pada Majlis Menandatangani Perjanjian Memorandum Persefahaman (MoU) di antara IJM Perennial Development Sdn Bhd (IJM Perennial) dengan empat pemain indsutri terkemuka bagi pembekalan infrastruktur telekomunikasi dan hospitaliti di The Light City, Jumaat lepas.

GEORGE TOWN, 19 Ogos (Livevartha) — Maxis Bhd bekerjasama dengan pemaju hartanah, IJM Perennial Development Sdn Bhd dan GlobalComm Telecommunications Sdn Bhd menyediakanketersambunganmudah alihdan tetap bersepadu untukpembangunan bercampur Waterfront diPulau Pinang – ‘The Light City’.

Maxis dalam satu kenyataan hari ini berkata ia juga akan bekerjasama dengan IJM Perennial dan GlobalComm untuk membangunkan penyelesaian bandar pintar yang dikuasakan oleh teknologi 5G-Advanced dan Internet Pelbagai Perkaa(IoT) untuk melengkapkan The Light City menjadi pembangunan moden untuk pendudukdan perniagaan.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maxis Goh Seow Eng berkata perkongsian itu meletakkan The Light City di barisan hadapan teknologi, memudahkan penggunaan aplikasi dan perkhidmatan inovatif pada masa samameningkatkan kehidupan secara keseluruhan.

"Ia juga meningkatkan pengalaman untuk penduduk dan perniagaan pembangunan ikonik ini. Sebagai syarikat telekomunikasi bersepadu terkemuka di Malaysia, kami komited untuk menyediakan sambungan yang pantas, selamat dan boleh dipercayai," katanya.

Perkongsian itu dibentukpada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) yang diadakan baru-baru ini di The Light Cityturut dihadiriKetua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow.

IJM Perennial, pemaju induk The Light City adalah usaha sama antara IJM Corporation Bhd dan Perennial Holdings Private Limited.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan kumpulan IJM Corporation Lee Chun Fai berkata The Light City mencerminkan komitmen syarikat terhadap pembangunan bandar memenuhi keperluan masyarakat.

"Menerusi kerjasamadengan Maxis dan GlobalComm, kami melengkapkan The Light City dengan infrastruktur sedia 5G yang penting, memastikan ketersambungan kukuh, bukan sahaja mengukuhkan kedudukannya sebagai hab untuk perniagaan dan masa lapang tetapi juga daya tahanuntuk masa depan infrastruktur digital negeri yang seiringdengan objektif pendigitalan kerajaan," katanya.

Pengarah Urusan GlobalComm Stuart Kang menekankan bahawa perkongsian itu mengukuhkan komitmen mereka untuk menyediakan penyelesaian ketersambungan yang komprehensif, memenuhi keperluan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) yang pelbagai bagi komuniti dan projek pembangunan di negara ini.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...