Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Unit IJM Corp Peroleh Kontrak Bernilai RM561 Juta
Ekonomi

Unit IJM Corp Peroleh Kontrak Bernilai RM561 Juta

Unit IJM Corp Peroleh Kontrak Bernilai RM561 Juta

KUALA LUMPUR, 19 Ogos (Livevartha) — Anak syarikat milik penuh IJM Corp Bhd, IJM Construction Sdn Bhd memperoleh dua kontrak bernilai RM561 jutaterdiri daripada pusat data di Johor dan kemudahan perkilangan perindustrian di Pulau Pinang.

IJM Corpdalam satu kenyataan hari berkata usaha sama dengan nisbah kepentingan 50:50 antara Woh Hup Malaysia Sdn Bhd dan IJM Construction telah dianugerahkan kontrak RM508 juta daripada pemaju pusat data antarabangsa.

Projek tersebut melibatkan pembinaan dua bangunan pusat data di Gelang Patah, Johor dengan bangunan pertamadijadualkan siap pada suku ketiga 2025dan bangunan keduapula dijangka siap pada suku pertama2026.

Kumpulan itu berkata IJM Construction juga telah mendapatkontrak bernilai RM307 juta untuk pembinaan kemudahan pembuatan dan pergudangan elektrik dan elektronik (E&E) baharu di Batu Kawan, Pulau Pinang.

Kemudahan paling canggihberkeluasan560,000 kaki persegi terletak di kawasan seluas 8.09 hektar (20 ekar) di Taman Teknologi Bandar Cassia adalah untuk sebuah syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat dalam sektor E&E bertujuan untuk menyokong pertumbuhan dalam peralatan modal semikonduktor dan pasaran peranti penjagaan kesihatan.

Pembinaan kemudahan itu akan dimulakan pada Ogos 2024 dengan dijangka siap pada Oktober 2025.

Ketua Pegawai Eksekutif/Pengarah Urusan Kumpulan IJM Corp Lee Chun Fai berkata penganugerahan kontrak berkenaanmenyerlahkan kepakaran IJM Construction dalam menguruskan projek kompleks mengikut jadual yang dipercepatkan sebagai pakar dalam pembinaan bangunan perindustrian, pusat data dan pusat logistik bersepadu.

“Permintaan yang semakin meningkat untuk pusat data dan kemudahan E&E seiringdengan fokus strategik kami, membuka laluan baharu untuk pertumbuhan dalam sektor kritikal ini. Bekerjasama dengan rakan kongsi terkemukaseperti Woh Hup meningkatkan keupayaan IJMuntuk memenuhi permintaan industri dan memberikan hasil yang boleh dipercayai,” katanya.

Kedua-dua kontrak itu menjadikan pekerjaan terjamin IJM Construction setakat tahun ini kepada RM1.9 bilion termasuk nilai perolehantertunggak RM6.0 bilion pada 31 Mac 2024, jumlah nilai perolehankontrak kumpulan itu kini berjumlah RM7.9 bilion.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...