Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Malaysia Kekal Destinasi Utama Bagi Pelaburan PTTEP – BMI
Ekonomi

Malaysia Kekal Destinasi Utama Bagi Pelaburan PTTEP – BMI

Malaysia Kekal Destinasi Utama Bagi Pelaburan PTTEP – BMI

KUALA LUMPUR, 14 Ogos (Livevartha) — Malaysia akan kekal sebagai destinasi utama bagi pelaburan syarikat minyak nasional Thailand,PTT Exploration and Production (PTTEP), dalam jangka masa pendek dan panjang, menurut BMI.

BMI menjelaskan PTTEP memegang aset yang besar di Malaysia dan merancang untuk mengukuhkan aktiviti cari gali dan pengeluaran di negara jiran selain memperoleh aset gas asli tambahan.

“PTTEP dijangka mengumumkan keputusan pelaburan akhir (FID) untuk pembangunan medan gas Lang Lebah, yang terletak di blok SK410B, pada 2024. Gas pertama daripada projek itu dijangka diperoleh pada 2027,” tambah BMI, sebuah syarikat Fitch Solutions, dalam nota penyelidikan pada Rabu.

Pelaburan minyak dan gas oleh Thailand, yang diterajui oleh PTTEP, di rantau Asia Tenggara dijangka meningkat pada 2024 dan tempoh seterusnya.

Pelaburan minyak dan gas PTTEP di Asia Tenggara diunjurkan terus meningkat sebelum akhir dekad ini, memandangkan syarikat itu telah komited untuk terus melabur di negara jiran Malaysia, Myanmar dan Vietnam.

PTTEP, yang memegang 42.5 peratus kepentingan melalui anak syarikatnya PTTEP HK Offshore, serta KUFPEC Malaysia (42.5 peratus) dan Petronas (15 peratus)telah menyiapkan reka bentuk kejuruteraan bahagian hadapan, yang merangkumi projek pemerangkapan dan penyimpanan karbon.

Gas asli yang diperoleh daripada projek Lang Lebah bertujuan untuk dibekalkan kepada projek gas asli cecair (LNG) Bintulu dan industri lain di Sarawak selain dijangka menghasilkan 3.3bcm/y gas asli pada paras tertingginya.

“Berkemungkinan besar PTTEP akan meneruskan projek Lang Lebah kerana usaha itu melengkapkan pelaburan LNG syarikat itu di Malaysia dan strategi bekalan gas asli jangka masa panjang,” menurut BMI.

Pada 2017, PTTGL Investment Ltd (PTTGLI), usaha sama antara PTTEP dan PTT Public Company Ltd, memperoleh 10 peratus kepentingan ekuiti dalam Petronas LNG 9 Sdn Bhd (PL9SB), yang mengendalikan sebuah unit pencairan 3.6 mtpa di kompleks Bintulu LNG.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...