Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi 99 Holdings Meterai Perjanjian Taja Jamin Bagi Penyenaraian IPO Di Pasaran Utama
Ekonomi

99 Holdings Meterai Perjanjian Taja Jamin Bagi Penyenaraian IPO Di Pasaran Utama

99 Holdings Meterai Perjanjian Taja Jamin Bagi Penyenaraian IPO Di Pasaran Utama

Kredit: 99 Speed Mart Retail Holdings Bhd

KUALA LUMPUR, 26 Julai (Livevartha) –99 Speed Mart Retail Holdings Bhd (99 Holdings) memeterai perjanjian taja jamin denganCIMB Investment Bank Bhd, Affin Hwang Investment Bank Bhd, danRHB Investment Bank Bhd untuktawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran Utama.

Dalam satu kenyataan hari ini, 99 Holdings berkata ia menyasarkan untuk disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia pada suku ketiga 2024.

Penyenaraian IPO yang melibatkansehingga 1.43 bilion saham biasa (saham IPO) itu merangkumi penjualan sehingga 1.03 bilion saham sedia ada (saham tawaran) dan terbitan awam 400 juta saham biasa baharu.

Tawaran institusi terdiri daripada 1.22 bilion saham IPO mewakili 14.5 peratus daripada saham terbitan syarikat yang diperbesarkan, dan tawaran runcit terdiri daripada 210 juta saham mewakili 2.5 peratus daripada saham terbitan yang diperbesarkan.

99 Holdings berkata bagi penawaran institusi, 1.05 bilion akan ditawarkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia, manakala 168 juta lagi akan ditawarkan kepada Institusi Malaysia dan pelabur terpilih.

“Daripada 210 juta saham, 168 juta akan dikhaskan untuk permohonan oleh rakyat Malaysia melalui pengundian, sebanyak 84 juta disediakanuntuk permohonan warga Bumiputera, syarikat, koperasi, pertubuhan dan institusi, manakala 42 juta saham akan dikhaskan untuk pengarah, pekerja dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan 99 Holdings dan anak syarikatnya,” katanya.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif 99 Holdings Lee Thiam Wah berkata perjanjian taja jamin runcit itu menandakan peristiwa penting bagi syarikat itu dan membawa kepadapenyenaraian di Bursa Malaysia.

“Kami teruja untuk memulakan fasa pertumbuhan kami. Dengan memanfaatkan pasaran modal, kami boleh mempercepatkan pelan pengembangan dan seterusnya meningkatkan rangkaian kedaiuntuk mengembangkan operasi kami di Malaysia.

“Langkah demikian akan mengukuhkan lagi kedudukan kami sebagai peruncit rantaian pasaran mini terbesar di Malaysia, meningkatkan pengiktirafan jenama kami di rantau ini, memacu penglibatan pengguna dan membolehkan orang ramai mengambil bahagian dalam pertumbuhan syarikat,” katanya.

Related Articles

Niaga hadapan emas ditutup rendah sedikit menjelang keputusan mesyuarat FOMC
Ekonomi

Niaga hadapan emas ditutup rendah sedikit menjelang keputusan mesyuarat FOMC

FOTO HIASANKUALA LUMPUR, 18 September- Kontrak niaga hadapan emas di Bursa Malaysia...

Ringgit capai paras tertinggi dalam 19 bulan
Ekonomi

Ringgit capai paras tertinggi dalam 19 bulan

SEORANG pengurup wang mengira wang kertas ringgit Malaysia sementara pelanggan menunggu di...

ADE meterai kerjasama dengan PT Garuda
Ekonomi

ADE meterai kerjasama dengan PT Garuda

Majlis menandatangani perjanjian kerjasama antara ADE dan PT Garuda berlangsung di Bali...

Ekonomi

Belanjawan 2025 : Peruntukan perbelanjaan pembangunan dianggar RM78.3 biliion

FOTO HIASANKUALA LUMPUR, 18 September- Peruntukan perbelanjaan pembangunan bawah Belanjawan 2025 dianggar...