Friday , 20 September 2024
Home Ekonomi Pembukaan Fab Infineon Technologies Di Kulim Satu Kejayaan Besar Bagi Kedah, Malaysia – Anwar
Ekonomi

Pembukaan Fab Infineon Technologies Di Kulim Satu Kejayaan Besar Bagi Kedah, Malaysia – Anwar

Pembukaan Fab Infineon Technologies Di Kulim Satu Kejayaan Besar Bagi Kedah, Malaysia – Anwar

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menandatangani plak perasmian pada majlis perasmian Infineon Kulim 3 di Infineon Technologies (Kulim), Kulim Hi-Tech Park di sini hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan pada majlis perasmian Infineon Kulim 3 di Infineon Technologies (Kulim), Kulim Hi-Tech Park di sini hari ini.

KULIM, 8 Ogos (Livevartha) –Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pembukaan loji fabrikasi (fab) tenaga semikonduktor 200 milimeter silikon karbida (SiC)Infineon Technologies di sini merupakan satu kejayaan besar buat Kedah dan juga Malaysia.

Beliau berkata loji baharu itu menyerlahkan kelebihan Malaysia di peringkat global dalam menarik pelaburan.

“Saya akan katakan, lihat Infineon, syarikat ini memutuskan(untuk melabur di Malaysia), pasti ada alasan yang baik, (seperti) infrastruktur, insentif menarik dan disiplin tenaga kerja profesional.

“Kemunculan mereka untuk melabur dalam fab tenaga silikon 200mm terbesar dunia, sudah cukup untuk menjadi daya penarik bagi negara ini,” katanya semasa berucap di majlis perasmianInfineon Technologies Kulim 3 di Kulim Hi-Tech Park (KHTP) di sini hari ini.

Turut hadir di majlis ini ialah Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dan Ketua Pegawai Eksekutif Infineon Technologies AG Jochen Hanebeck.

Anwar berkata kehadiran Infineon di negara inibersama dengan loji pembuatan terbaharunya, bukan sahaja menyaksikan penerokaan kedalam apa yang dianggap sebagai teknologi baharu, tetapi juga dalam industri yang sangat fokus dan tepat.

“Saya mahu rakyat Malaysia faham bahawa perkembangan ini adalah hasil penyelidikan oleh profesional berkemahiran tinggi, pekerja berdedikasi, dan disiplin yang hebat… Infineon ialah perusahaan semikonduktor dan industri fab utama, berada di peringkat paling maju dalam bidang ini,” katanya.

Perdana Menteri berkata Malaysia telah diiktiraf kerana keupayaannya untuk mengguna pakai teknologi cemerlang, yang kini memenuhi keperluan proses maju, sekali gusmenunjukkan bahawa keupayaan Malaysia telah meningkat.

“Kita perlu bersedia, infrastruktur mestilah cemerlang. Ini melibatkan KHTP, kerajaan negeri dan agensi persekutuan. Kita tidak sepatutnya dan tidak boleh bertolak ansur dengan ketidakcekapan atau sebarang kelewatan. Apabila syarikat seperti Infineon menunjukkan minat untuk melabur, kita mesti membalas dengan komitmen yang jelas.

Related Articles

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13
Ekonomi

Kerajaan beri penekanan pembangunan AI dalam RMK13

TIMBALAN Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib (tengah) bersama Ketua Perangkawan Malaysia...

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah
Ekonomi

OPR dijangka kekal walaupun AS turunkan kadar faedah

BANK Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan OPR walaupun Rizab Persekutuan Amerika Syarikat...

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar
Ekonomi

Fasiliti pengilangan insulin, vaksin pertama negara dilancar

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada gimik Perasmian Fasiliti Pengilangan...

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia
Ekonomi

AirAsia perluas laluan penerbangan ke Indonesia

Foto LivevarthaBALI, 19 September- AirAsia akan memperluas laluan penerbangannya ke Indonesia. Menurut...