Friday , 20 September 2024
Home Politik Kemenangan BN Di Nenggiri Bolehkan Suara Pembangkang Lebih Didengari
Politik

Kemenangan BN Di Nenggiri Bolehkan Suara Pembangkang Lebih Didengari

Kemenangan BN Di Nenggiri Bolehkan Suara Pembangkang Lebih Didengari

Setiausaha Agung UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki (tengah) ketika ditemui pemberita selepas hadir pada Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Kulai di Dewan Raya Putra, Bandar Putera semalam.

KULAI, 4 Ogos (Livevartha) — Barisan Nasional (BN) perlu menang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri untuk membolehkan suara pembangkang lebih didengari di Persidangan DUN Kelantan, kataSetiausaha Agung UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki.

Beliau berkata kemenangan itu akan menambah jumlah pembangkang di Persidangan DUN Kelantan sekali gus menjadikan mekanisme semak dan imbang di negeri berkenaan lebih efektif.

“Paling pentingkita mahu menghantar wakil pembangkang seorang lagi yang boleh menjadi semak dan imbang kerana apa juga keputusan di DUN Nenggiri tidak menjejaskan kerajaan di Kelantan.

“Jadi apa salahnya diberikan seorang lagi wakil yang boleh membawa suara hati rakyatterutama dari Gua Musang yang kita tahu banyak isu membabitkan tanah … jadi perlu untuk suara semak dan imbang ini dan itu antara mesej kita nak sampaikan kepada pengundi,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Kulai di sini semalam.

Sementara itu, mengulas mengenai ketiadaan DAP pada kempen di DUN Nenggiri Asyraf Wajdi menjelaskan ia disebabkan parti berkenaan tidak mempunyai cawangan di DUN berkenaan,namun DAP akan tetap membantuBN dalam bentuk yang lain.

“Kempen itu tidak semestinya dalam bentuk mereka perlu berada secara fizikal di sana. Sepertimana yang disebutkan Setiausaha Agung (DAP) Anthony Loke kepada sayamereka akan turut membantu,” katanya.

PRK Nenggiri diadakan susulan kekosongan kerusi yang diumum Speaker DUN Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah pada 19 Jun, berikutan bekas penyandangnya Mohd Azizi Abu Naim digugurkan keahlian oleh Bersatu pada 13 Jun.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari mengundi pada 17 Ogos, manakala hari mengundi awal pada 13 Ogos tidak diadakanselepas kesemua 14 pengundi terlibat memilih mengundi secara pos kerana keperluan mereka bertugas sepanjang tempoh kempen.

— Livevartha

Related Articles

BN Sabah perhalusi kerjasama dengan PH menjelang PRN17
Politik

BN Sabah perhalusi kerjasama dengan PH menjelang PRN17

BUNG Moktar Radin (dua kiri) semasa hadir mempengerusikan Mesyuarat UMNO Sabah di...

PRK Mahkota: Syed Hussien dapat sokongan padu Amanah
Politik

PRK Mahkota: Syed Hussien dapat sokongan padu Amanah

MAHFUZ OMARALOR SETAR: Parti Amanah Negara (Amanah) memberi jaminan menyokong sepenuh­nya calon...

PRK Mahkota: PN umum calon malam ini
Politik

PRK Mahkota: PN umum calon malam ini

MUHYIDDIN YASSINKLUANG: Perikatan Nasional (PN) akan mengumumkan calon yang mewakili parti itu...

PRK Mahkota: Wanita UMNO kecewa, namun tetap semangat
Politik

PRK Mahkota: Wanita UMNO kecewa, namun tetap semangat

PENGERUSI Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (kanan) dan...